Koos

Kalle-Priit Pruuden

Jutustus algab vabaks võitlemisest ja käsitleb pikka ning keerukat vabaks olemise perioodi. Eesti ja Soome jaoks on see aeg olnud paljuski erinev. Kuigi vabaks saamine ja esmased iseolemise sammud tehti naaberrahvaste poolt sarnaselt, viis vahepealne saatus teed lahku ja raudne eesriie üritas sõpru jäädavalt lahutada.

Ometi see nii ei läinud ning ajaloo vältel tugevaks loodud sidemeid purustada ei õnnestunud. Eesti taasiseseisvumine võimaldas rahvaste sõprust taas tugevdada. Seda tormikat, sündmusterohket ja kirglikku koosolemist on hea iseloomustada tantsuna läbi ajaloo. Sellest kujutelmast ongi alguse saanud skulptuuri “KOOS” kujund.

Skulptuur on figuraal-abstraktne kompositsioon. Monumentaallahendus on sobitatud ümbritseva keskkonnaga, kasutades sobivaid mõõtmeid ja materjalivalikut. Idee edasiandmiseks on kasutatud kolme paralleelset tasandit:

Monumentaalne vorm: üldplaanis viitab figuraal-absraktne kompositsioon tantsupaarile. Kaks riiki nagu kaks inimest, partnerid, keerlemas tantsuhoos läbi aja, erineva muusika järgi. Kord rohkem, kord vähem seotud, aga alati koos. Suurvorm loob emotsiooni möödakäijatele ja rikastab esteetiliselt ümbritsevat keskkonda. Hoonekompleksiga piirnev väljak on ideaalseks “tantsupõrandaks” ja piiritleb täpselt skulptuuri mõjupiirkonda. Väljaku asukoht kogu kvartalis on veidi salapärane ning figuraalne kompositsioon ilmub jalakäijatest möödujatele üllatuslikult ning ootamatult.

Detailid: skultpuut koosneb hulgast erinevatest detailidest, mis kujutavad erinevaid esemeid ja sümboleid. Kasutatud on nii Eestit kui Soomet iseloomustavaid valdkondi, nagu näiteks tööstus, tehnika, elektroonika, merendus, laevandus jne. Samuti esineb detailide hulgas riigisümboleid nagu näiteks “sirp ja vasar”, vapilõvid jne. Esemed ja sümbolid on pimitud kujundusse ning pole silmatorkavad. See loob võimaluse pikemalt kunstiteosesse süveneda ning annab vaatajale küllaldaselt avastamisruumi.

Materjalid ja viimistlus on valitud pidades silmas ümbritsevat keskkonda, arhiektuuri ja piirkonna ajalugu. Rotermanni kvartal on olnud läbi aegade kaubanduse ning tööstuse sõlmpunkt, kus on alati kasutatud uuemat tehnoloogiat, masinaid ja mehanisme. Enamasti on need terasest ja väga jõulise vormiga. Seetõttu on ka skulptuur valmistatud erinevatest terastest – roostevaba teras, cor-ten teras, tavateras. Viimistluses on enamasti kasutatud metallide loomulikku välimust ja oksüdeerimisi – poleeritud hõbedane roostevaba teras ja roostetanud pruunikas tavateras. Mõningatesse hoolikalt valitud kohtadesse on lisatud ka võrvilahendus. Kasutatud on riikide sümbolvärve: sinist, valget, musta ja ka punast, meenutamaks nõukogude perioodi.